Apenstreken - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Anja Dijkstra - WaarBenJij.nu Apenstreken - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Anja Dijkstra - WaarBenJij.nu

Apenstreken

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja

26 Juli 2014 | Costa Rica, Tortuguero

Woensdag gaan we naar het NP, dit kunnen we op 3 manieren doen, per trekker, paard of lopend. Wij besluiten om lopend te gaan, omdat we dan onderweg meer kunnen zien. En dit klopte, we waren nog maar net onderweg toen we wel 20! neusbeertjes zagen. Allemaal met hun staartjes de lucht en met hun neus te wroeten in de aarde op zoek naar noten en vruchten die ze zelf hebben verstopt. Geweldig! Ze hadden ons pas op een paar meter afstand in de gaten en de leiden liet een waarschuwingskreet horen en iedereen vloog in de struiken. Nadat we in een Spa (hotsprings) zijn geweest en bij een waterval, hoorden we dat hier normaal gesproken erg veel apen rondhangen, maar doordat er zo'n harde wind was, lieten ze zich niet zien. Jammer.

Na een aantal uur gingen we weer beginnen aan de terugweg. Terwijl we langs een smal en modderig paadje liepen met een aantal watercrossings, hoorde Mark ineens paarden aanstormen. We konden op tijd wegspringen, het bleken 2 op hol geslagen paarden te zijn met een costaricaanse cowboy erachteraan. Het lijkt wel het wilde westen. Toen de een nog natte voeten kreeg van een watercrossing en de ander onderuit gong in de modder hadden we het allebei wel een beetje gehad. Dus toe we door een trekker een lift kregen aangeboden, hebben we daar dankbaar gebruik van gemaakt. Pff.

Rond een uur of vijf ging Mark even naar het zwembad en ik ging nog even kijken bij de hangbruggen. De harde wind was gaan liggen, dus wie weet zag ik nog wat dieren. Het was gelijk raak. Ik was nog maar net begonnen toen ik naast mij wat hoorde ritselen. Daar zag ik een brulaap (zie foto), nog een en nog een. Wel 8 brulapen! Wauw! Stapje voor stapje liep ik voorzichtig met ze mee. Ze hadden me natuurlijk allang gezien en gehoord, maar langzaam klommen ze van boom tot boom en omdat je op hun niveau loopt en zo ongeveer oog in oog met ze stond vond ik het enorm indrukwekkend. Toen ze uit het zicht waren, liep ik ook weer rustig verder en nog geen 2 bruggen verder zag ik capucijneraapjes, wel 5! 2 klommen er op de brug, oei, dat was wel erg dichtbij. Snel stopte ik mijn zonnebril in mijn broekzak, want ik weet dat ze best brutaal kunnen zijn. Toen één aap koprollen ging maken, moest ik wel hard lachen, wat een apenstreken!

Daarna heb ik nog 2 capucijneraapjes gezien en toen was ik aan het einde van de route. Wat een geweldige tocht, jammer dat Mark niet mee was gegaan.

Donderdag gingen we weer verder richting Playa Grande. Wat een timing, want het was een erg warme en zonnige dag! De hele middag hebben we 'gespeeld' in de zee. We hadden twee bodyboards gehuurd en waanden ons weer even in Biarritz. Heerlijk genieten! Vannacht slapen we in een huisje met een traditioneel dak erop gemaakt van palmboombladeren. Erg mooi. Ivm alle kieren hangt er wel een klamboe.

  • 26 Juli 2014 - 07:23

    Carolien:

    Leuk leuk! Weer een verhaal. Het klinkt allemaal geweldig. Zo nu en dan zoek ik op internet even de plaatjes erbij van de plekken. Echt ontzettend mooi allemaal. Wat een gave foto's van die apen zeg. En dan dat huisje, zo leuk. Wel gaaf hoor om zo lopend alles te bewonderen maar ook wel spannend. Heel veel plezier in Monteverde!!!! Dikke x voor jullie twee

  • 26 Juli 2014 - 10:19

    Mrllo/nini Holsheimer:

    wat weer een mooi verslag. en dan die apen, geweldig !!! genieten maar !!!!

  • 26 Juli 2014 - 15:42

    Monica :

    Lieve Mark en Anja, wat heerlijk om de spannende, grappige en mooie verhalen te lezen! Dikke knuffel en geniet daar nog ff! Liefs Rob en Moon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

Veel van onze gemaakte reizen zijn terug te lezen op onze website: www.mark-anja.nl

Actief sinds 18 Juli 2012
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 12672

Voorgaande reizen:

17 Juli 2014 - 07 Augustus 2014

Rondreis door Costa Rica

28 Juli 2012 - 19 Augustus 2012

Ons 4x4 avontuur in Botswana

Landen bezocht: